Сайтът е в процес на разработка и може да има разминавания при записване на часове и извършване на плащания. След записване на часа, очаквайте обаждане от нас, за потвърждение ,че резервацията е коректна.

Влиянието на невротерапията върху работната памет и тревожността при студенти

Невротерапията е изключително подходящ метод, който може да подпомогне цялостното когнитивнот представяне и да подобри общото психично здраве на всични участници в образователната система. Също така тя се отличава и като добър метод за управление на стреса и тревожността в тази сфера.

Невротерапията е неинвазивна техника, която се базира на оперантното кондициониране. В основата си тя използва измененията в мозъчната активност, за да помогне на индивидите да регулират някои честоти на своя мозък, като тя също така може да предоставя и визуална или слухова обратна връзка. Чрез използване на ЕЕГ се измерват мозъчните вълни, които след това се използват за обучение и коригиране на различни неврологични състояния.

Резултатите от изследването показват, че няма много разлика в работната памет, но има значително намаляване на тревожността при изследваните лица. Достига се до извода, че техниката може да бъде използвана за управление на емоционалните и когнитивните процеси, особено при студентите, които много често са подложени на високи нива на стрес и тревожност.

В изследването участват 40 студенти на възраст между 19 и 26 години, като за целите на проучването те са разделени на две групи, следователно има контролна и експериментална група. Използваните инструменти са: устройство, което записва ЕЕГ сигналите, софтуер, който предоставя 3D визуализация на мозъчната активност, една платформа, която се използва за администриране на когнитивните тестове за оценка на работната памет и въпросник за измерване на нивото на тревожност. Участниците в експерименталната група провеждат сесии в продължение на 8 дни, получават визуална обратна връзка и активно управляват мозъчната си активност. Участниците в контролната група не получават визуална обратна връзка, а само наблюдават релаксиращо изображение по време на сесиите. След приключването на сесиите участниците отново преминават през тестове за памет и тревожност и споделят своите впечатления за самото преживяване.

След проведеното изследване се стига до няколко заключения. Наблюдава се значително намаляване на нивата на тревожност в експерименталната група. Това подчертава важността на активната ЕЕГ невротерапия не само по отношение на подобряването на когнитивните функции, но и също така като добър метод за управление на стреса и тревожността в сферата на образователната система. Не се наблюдава подобрение на работната памет, което означава, че е необходимо в бъдеще да се провеждат повече изследвания в тази посока. Намаляването на тревожността е нещо полезно, но прекаленото й редуциране може да има негативен ефект върху когнитивната продуктивност. Според закона на Додсън има едно оптимално ниво на възбуда за постигане на добри резултати, затова твърде ниските и твърде високите нива на възбуда могат да влошат когнитивните функции.

Различните проучвания показват, че по-простите устройства за провеждане на невротерапия могат да бъдат успешно интегрирани в образователните среди, за да се подпомогне когнитивното представяне и да се подобри общото психично здраве. В бъдещите изследвания е важно да се изследва баланса между намаляването на тревожността и когнитивната възбуда, за да се определи оптималното съотносително ниво между тях. Това ще е от голямо значение, относно когнитивното представяне и цялостния терапевтичен процес.

Източник:

Diotaiuti, P., Valente, G., Corrado, S. (2024). Enhancing working memory and reducing anxiety in university students: a neurofeedback approach. Brain sciences