Невротерапията е подходящ метод за повлияване на деца с личностови разстройства от аутистичния спектър и чрез нея може значително да се понижи тежестта на симптомите. След нейното провеждане се забелязва положителна промяна във всички области на живота, като тя е особено изявена по отношение на физическото развитие (грубата моторика) и проблемите със съня.
Аутизмът е генерализирано личностово разстройство, което засяга развитието на мозъка. То се характеризира със стереотипно поведение, проблеми в комуникацията и трудности, свързани с цялостното адаптиране към социалния живот. Появява се през първите години от живота на детето като абнормно развитие. При деца, които нямат проблеми в комуникацията то може да се забележи и по-късно, обикновено в периода когато те започват да посещават училище. Възникват затруднения, свързани с цялостната им адаптация, а същто така се забелязват и трудности при изграждането на взаимоотношения с техните връстници. Аутизмът, като цяло, се свързва с понижено качество на живот и специфична семейна обремененост. Причините за възникването на това личностово разстройството все още са неясни, но може да се предположи, че при някои хора водещо влияние оказва средата, при други гените и т.н.
Относно използването на невротерапия при разстройствата от аутистичния спектър към настоящия момент няма много проведени изследвания, а във връзка с това и получени данни, въпреки че като цяло е доказана нейната ефективност върху невронните мрежи на мозъка.
В описаното изследване се представя случая на 5-годишно момче с аутизъм, на което се провеждат 26 сесии в продължение на 6 месеца. Диагнозата му се поставя с помощта на различни инструменти и въпросници, когато е на 2,7 г. Проследяват се основните симптоми и особености в поведението му, за да се види дали има разлика в тях (за периода от тези 6 месеца). Родителите също са помолени да проследят симптомите и състоянието на детето – преди и след терапията. В хода на самата терапия майката казва, че детето е асоциално, не се включва в никакви дейности с другите деца, има изоставане в езиковото развитие, не имитира околните, няма очен контакт и трудно контролира емоциите си. Също така тя споделя и за автоагресия, стереотипно поведение, страхове, силна привързаност към родителите и проблеми със съня у детето.
По време на сесиите електродите се поставят от дясната страна на главата (около темпоралния и теменния дял на мозъка) с цел да се подобри сензорната интеграция и социално-емоционалното състояние на детето. В началото то получава награди за всеки поставен електрод, тъй като изпитва известни затруднения със запазването на спокойствие при изпълнението на процедурата по тяхното поставяне.
След терапиите се стига до извода, че във всяка област (комуникация, социално-емоционална среда, физическо развитие и т.н.) има положителна промяна, като най-добри резултати има в сферата на физическото развитие (грубата моторика) и по отношение на проблемите със съня, а най-малко промени се забелязват в поведението на детето. Освен това детето проговаря. То вече има около 40 думички в речника си и може да съставя прости изречения. Включва се активно в ролеви игри и имитира възрастните. Резултатите показват, че симптомите са намалели с 52%.
Така се стига до извода, че невротерапията е подходящ метод за повлияване на деца с личностови разстройства от аутистичния спектър и чрез нея може значително да се понижи тежестта на симптомите.
Източник:
Rauter, A., Schneider, H., Prinz, W. (2022). Effectivity of ILF Neurofeedback on Autism Spectrum Disorder – a case study. Psychological Practise.